Propagace beachvolejbalu ve světě
V minulém článku jsem nakousnul problematiku propagace beachvolejbalu a zejména beachvolejbalových turnajů v ČR. Dnes chci upozornit na pár problémů propagace beachvolejbalu ve světě, potažmo v sérii FIVB World Tour.
Mezi
všemi sporty byl na LOH v Londýně 2012 a v Riu 2016
první vyprodaný finálový zápas v beachvolejbalu
žen.
Tento fakt jasně vypovídá o atraktivitě sportu, možná spíše o potenciálu sportu. Nechci zde srovnávat beachvolejbal se sporty jako je fotbal, rugby, basketbal nebo částečně i hokej (mluvím ve světovém měřítku). Myslím, že je také dosti odvážné srovnávat beachvolejbal s tenisem, ač je to z těch „velkých“ sportů ten, který je beachvolejbalu nejblíže. Ano, tenis má významně delší tradici, ale co do formy jsou na tom tyto dva sporty podobně a myslím si, že by se právě v tenise měl beachvolejbal inspirovat ve formě turnajů – systém a otevřenost místních turnajů zahraniční hráčům.
Beachvolejbal
je schopen vyprodukovat top akce na dobré atraktivní úrovni, např.
Mistrovství světa v Hamburku 2019, Major turnaje ve Vídni a
ve Gstaadu. Je nutné poznamenat, že tyto akce mají shodného
organizátora a je to soukromá společnost, s kterou má FIVB
smlouvu o pořadatelství top akcí (ano, původně těchto Majorů
mělo být 8 v jedné BV sezoně – reálně byly maximálně 3
až 4 takovéto akce v jednom roce, takže tato společnost
nedostála svému slovu). Většina turnajů světové tour, ale
nejenže nevypadá jako top akce, ale ani není tak prodávána
v mediálním prostoru.
FIVB
(nebo její partner) pořizuje přenosy ze všech zápasů veškerých
turnajů 3*– 5* pro sázkové kanceláře. Divák kdekoli na světě
má většinou problém se k rozumným přenosům dostat. Tzn.
FIVB nedá svůj sport k dispozici na jednom „zdroji“.
Jedním zdrojem myslím web v několika světových jazycích,
kde by za nějaký poplatek divák mohl koukat na zápasy
z jednotlivých turnajů – spojené s aplikací, která
by ho upozorňovala na blížící se zápasy a podobné doplňky. Po
nějaké době by se i tento kanál mohl „pyšnit“ počtem diváků
a toto množství diváků dále prodávat partnerům.
FIVB
youtube kanál přenáší vždy semifinálové a finálové zápasy
z jednotlivých turnajů. Pokud ale prodá vysílací práva do dané
země, pak přenos na pro tuto zemi zablokuje. To je logický krok.
Bohužel už ale FIVB neuloží společnosti, která televizní práva
nakoupila, povinnost odvysílat určité množství zápasů z celé
sezony (ideálně všechny). Problém z toho má opět divák,
který se k přenosu mnohdy znovu nedostane (jen na webu sázkové
kanceláře), protože televizní společnost nemá potřebu vysílat
všechny přenosy.
Dalším problémem, který vidím, je poměrně často se měnící formát světové tour (nejprve byly kategorie „Grand Slam“ a „Open“, v roce 2017 začal systém hvězdiček a na rok 2021 se údajně připravuje další změna). Pro nezasvěceného diváka je tak trochu nesrozumitelné označení turnaje a tím i jeho „hodnota“.
V tomto článku jsem chtěl ukázat, že ani ve světovém měřítku není dotáhnutá systematická propagace beachvolejbalu a nejsou naplno využívány možnosti dnešní doby.
Foto: worldtour.2019.fivb.com